Decydując się na wybór wypożyczalni, z której wynajmiemy potrzebne nam auto, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych rzeczy, które pozwolą nam uniknąć potencjalnych zagrożeń i nieprzyjemności.

wypożyczalnia samochodów dostawczych

Poniżej prezentujemy listę 10 rzeczy, które należy sprawdzić, zanim wsiądziemy do samochodu.

1. Upewnijmy się, jaki pojazd chcemy wypożyczyć i czy jest on dostępny.

Przed wypożyczeniem samochodu warto dokładnie określić do jakich celów będzie nam on potrzebny. Duże znaczenie ma ilość osób, które będą z nami podróżować. W przypadku samochodów dostawczych nie bez znaczenia będzie również rozmiar i ciężar ładunku jaki chcemy przewieźć. Pozwoli to nam dopasować odpowiedni samochód (typ nadwozia, moc silnika, winda załadunkowa itp.). Istotny jest również cel naszej podróży – na przykład jeśli wybieramy się w góry w okresie zimowym, warto żeby nasze auto było wyposażone w łańcuchy śnieżne i opony zimowe.

Mamy już wybrany optymalne dla nas auto? Teraz pora sprawdzić, czy będzie dostępne w okresie, który nas interesuje. Pamiętajmy, że auta nie stoją na placu, czekając na Klientów – każdy właściciel wypożyczalni będzie dążył do tego, żeby żaden jego samochód nie pozostał wolny. Z reguły można bezpłatnie zarezerwować auto, jeśli okres planowanej podróży nie jest zbyt odległy (mniej więcej na dwa tygodnie naprzód).

2. Ile to kosztuje?

To kolejny element, który koniecznie trzeba sprawdzić. Solidna wypożyczalnia będzie miała jasny i przejrzysty cennik dotyczący każdego modelu auta. Możemy spodziewać się, że cena będzie maleć wraz z wydłużeniem długości okresu na jaki auto wynajmujemy. Duże znacznie ma również okres w jakim rezerwujemy auto. Jeśli na przykład planujemy wynająć samochód 9 osobowy na wakacyjny wypad z przyjaciółmi, poszukiwania warto rozpocząć już na początku roku – to okres kiedy właściciele wypożyczalni chcą skusić Klientów niższymi cenami i często wprowadzają promocyjne oferty, na których możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.

3. Jak daleko mogę pojechać?

Wszystkie wypożyczalnie stosują limit kilometrów, jaki można przejechać w ciągu doby. W firmie, dla której liczy się przede wszystkim satysfakcja Klienta limit taki można sumować. Oznacza to, że jeśli na przykład wypożyczamy auto na 3 doby, a limit wynosi 100 kilometrów na dobę, to razem możemy przejechać 300 kilometrów, niezależnie czy odległość tę pokonamy jednego dnia czy rozłożymy ją na cały okres najmu. Warto również zapytać o możliwość wykupienia zniesienia limitu – może okazać się, że nieco większa cena za dobę i brak limitu okaże się opcją bardziej opłacalną. Koniecznie trzeba dowiedzieć się ile kosztuje przejechanie jednego kilometra w przypadku przekroczenia limitu, żeby uniknąć przykrych niespodzianek przy rozliczeniu auta.

4. Jak i kiedy można zwrócić samochód?

To kolejne pytanie, które powinniśmy zadać. Warto ustalić dokładną godzinę do jakiej powinniśmy zwrócić auto i co się stanie jeśli z jakiś przyczyn spóźnimy się ze zwrotem. Miejsce zwrotu jest równie istotne, zwłaszcza jeśli samochód jest nam wydawany poza głównym oddziałem wypożyczalni lub jeśli planujemy na przykład zwrócić aut w innym mieście – może okazać się, że za to doliczane są dodatkowe opłaty.

5. Ukryte opłaty zmorą Klientów.

Nieuczciwi przedsiębiorcy nierzadko zaniżają dobową cenę najmu, co później rekompensują sobie doliczając do usługi różne „tajemnicze” opłaty. Do najczęściej spotykanych należą „opłaty przygotowawcze”. Za co tak naprawdę płacimy? Zazwyczaj za nic, zwłaszcza jeśli ta sama wypożyczalnia pobiera również na przykład opłatę za mycie auta po zwrocie. Kolejnym ulubionym dodatkiem jest „zwrot auta poza godzinami pracy oddziału”. Tak naprawdę uzasadnione są opłaty jedynie za podstawienie auta w miejsce wskazane przez Klienta (wypożyczalnia ponosi wtedy koszty paliwa), ponadstandardowe mycie auta (brudna tapicerka, konieczność zastosowania specjalistycznych środków czyszczących) lub wyraźne przekroczenie czasu najmu (utrata zysku wypożyczalni z kolejnego najmu). Dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie, za co tak naprawdę płacimy.

7. Stan techniczny pojazdów.

To kwestia ważna nie tylko ze względu na ewentualne koszty, od tego zależy również nasze bezpieczeństwo, więc sprawę trzeba potraktować bardzo poważnie. Oczywiście raczej nie będziemy w stanie dokładnie sprawdzić każdego pojazdu pod kątem technicznym, ale warto zwrócić uwagę na to jak wypożyczalnia dba o swoją flotę. Jeśli auta są zawsze czyste, płyny uzupełnione, a oferowane modele pojazdów należą do najnowszych, to można wyciągnąć z tego wniosek, że właściciel dba o nie i utrzymuje je w należytym stanie. W myśl nowych przepisów nie otrzymamy dowodu rejestracyjnego wraz z kluczykami, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sprawdzić, czy w rzeczonym dokumencie odnotowano ważne badanie techniczne pojazdu. Warto również sprawdzić opony, zwłaszcza w okresie zimowym. Dodatkowo przed odjechaniem z wypożyczalni przyjrzyjmy się kontrolką, aby upewnić się, że żadna nie wskazuje potencjalnej awarii. Powinniśmy razem z pracownikiem wydającym nam auto sporządzić stosowny protokół zdawczo-odbiorczy, w którym opiszemy dokładnie wszystkie uszkodzenia karoserii i który będzie podstawą do rozliczenia pojazdu przy zwrocie. Zrobienie serii zdjęć również nie zaszkodzi.

8. Formy płatności.

Większość wypożyczalni pobiera kaucje, która jest zabezpieczaniem na poczet ewentualnego przedłużenia okresu najmu pojazdu, kosztu naprawy drobnych uszkodzeń powstałych z winy najemcy lub pokrycia kosztów paliwa w przypadku zwrotu bez jego uzupełnienia (to kolejna praktyka stosowana przez uczciwe wypożyczalnie – samochód jest wydawany z pełnym bakiem paliwa i tak samo należy go zwrócić – dzięki temu Klient jest pewien, że zapłacił tylko za taką ilość paliwa, jaką faktycznie zużył). W firmie, która stosuje uczciwe praktyki handlowe dostępne będą zarówno gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Co istotne upewnijmy się, że w przypadku zapłaty kartą nasze środki zostaną rozliczone od razu w momencie zwrotu pojazdu. Pamiętajmy również o tym, że jeśli użyliśmy karty do uiszczenia kaucji, to ta sama karta będzie potrzebna do dokonania jej zwrotu.

9. Umowa i regulamin to podstawa.

Wszystkie wymienione wyżej informacje powinny być zawarte w jasnym, czytelnym i przejrzystym regulaminie lub dołączone do niego jako załącznik (np. cennik dodatkowych usług). Regulamin taki powinien był łatwo dostępny dla Klienta (np. umieszczony na stronie internetowej wypożyczalni), a już bezwzględnie przekazany przy podpisaniu umowy najmu. Niestety często stosowane są praktyki „Pan tu podpisze”, gdzie pracownik za wszelką cenę stara się nakłonić nas do podpisania stosownych paragrafów stwierdzających, że zaznajomiliśmy się z treścią jego postanowień. W takiej sytuacji powinniśmy zawsze pamiętać, że taki dokument jest dla nas wiążący i jego podpisanie bez przeczytania może pociągnąć za sobą nieprzewidziane konsekwencje. Każde wynajęcie pojazdu powinno być poprzedzone zawarciem odpowiedniej umowy, w której zostaną zamieszczone wszystkie jego warunki i która później zostanie rozliczona fakturą VAT.

10. Uczciwość jest w cenie.

Jeśli wypożyczalnia spełnia wszystkie opisane wyżej warunki, to możemy z dużą dozą pewności założyć, że mamy do czynienia z solidnym, uczciwym przedsiębiorcą, który płaci podatki, dba o flotę swoich pojazdów i stawia potrzeby Klienta na pierwszym miejscu. Takie firmy zazwyczaj nie mają nic do ukrycia i uzyskanie wszystkich potrzebnych informacji nie stanowi kłopotu. Mądry właściciel wie, że od opinii i poleceń Klientów zależy jego przyszłość i chwilowe korzyści odniesione kosztem Klienta nie są drogą do odniesienia sukcesu w tej branży.

Nasze oddziały